Minä:

Tämä Villempi Pohjola

Olen se vähän Villempi Pohjola ja arvaatte varmaan että joskus on jouduttu kohtaamaan melko villejäkin tilanteita tämän nimen kanssa.

Voitte hyvin kuvitella esimerkiksi majoitusvarausten tekemisen aikanaan erään mökkejäkin vuokranneen valtion liikeyrityksen kanssa…Molemmissa päissä puhelua koettiin melkoisia kaikuja eikä niistä aina selvitty ilman epäuskoa.

Sittten on mainittava myös se yksi vähän Villimpi Pohjola, ehdottomasti yksi lempisarjiksistani. Täydet respectit JP Ahoselle. Hänenkin kanssaan meillä on ehdottomasti jotakin yhteistä: Tarinankerronta kuvin ja sanoin.

Olen leipätöikseni tehnyt yli 20 vuotta töitä digitalisaation, ja varsinkin sen ihmisläheisen särmän kanssa. Kaiken tekemiseni juuret ovat koulutustaustani ansiosta muotoilulähtöisessä ajattelussa. Periaatteeni kaikkeen tekemiseen määrittyy siis termissä ”design thinking”. Sen ytimestä voit lukea lisää blogistani, esimerkiksi tästä ”Kaiken muotoilu”-artikkelista.

Olen soveltanut matkan varrella tuota filosofiaa niin digitaalisten tuotteiden, organisaatioiden, ihmisten kuin markkinointisuunnitelmienkin kehittämisessä. Jopa asiakkaan tarpeista huolehtiessani olen pyrkinyt toimimaan ihmislähtöisesti, luovaan ongelmanratkaisuun pyrkien. Kaikki lähtee aktiivisesti kuuntelemisesta.

Koska jalkani ovat usein kahdessa eri maailmassa, olen onnistuneesti toiminut tulkkina esimerkiksi insinöörien ja graafikoiden välillä. Sisälläni oleva pieni insinööri sai minut myös sukeltamaan teknologia-”enablereiden” maailmaan. Pitäähän muotoilijan ymmärtää tuotantotekniikoita, jotta saa aikaan parempia lopputuloksia. Siksi olen käynyt esimerkiksi scrum masterin opintoja.

Leipätyön ohella olen tehnyt vuodesta 2011 alkaen töitä sisällöntuottajana, ensin printtipuolella freelancer-journalistina. Hyppäsin IT-taustastani johtuen itselleni paremmin sopivalle digi-puolelle kun ryhdyin markkinoinnin tueksi rakentamaan digitaalisen markkinoinnin kanavia sellaisille yityksille kuten Sasta Oy, Carl ZEISS, ja Subaru Suomi.

Voisi jopa ujon rohkeasti väittää että olen ollut rakentamassa suomalaisen eräbisneksen some-näkyvyyttä pioneerin omaisesti. Sastan kanssa kaikki alkoi blogista, ja tein myös ensimmäisen ammattilaiskeikkani valokuvaajana juuri ulkoilma-muodin parissa. Niiden kuvien kohdalla olen ylpeä siitä työstä mitä teimme yhdessä valokuvan ja yrityksen brändimielikuvan yhdistämisen kanssa.

Digitaalisuus on siis sekä tuotekehityksen että markkinoinnin näkökulmasta minun DNA:ssani, ihmistä unohtamatta. Tämä ideologia välittyy toivottavasti teille myös tämän blogini artikkelien kautta.

Tervetuloa lukumatkalle!

”Pohjola Resolution. Solutions for the most wicked problems, with design thinking.”

Paremmin CV:heni voi tutustua LinkedIn-profiilissani.

Minuun voi olla myös yhteydessä sähköpostitse ville (a) pohjolaresolution.fi